Centralväggen 1 / 8
  • En liten svavägg en bit ut till vänster på Centralväggen. Smyg upp längs de tunna sömmarna och fortsätt till träd snett ut till vänster. Går nog att säkra OK med smågrejer + crashpad.
Centralväggen 2 / 8
  • 7 m. Kort spricka och sva 5 m till vänster om Craig’s Crack. Starta längst nere till vänster.
  • 8 m. Flaksystemet på svaet 2 m till vänster om Craig’s Crack. Små kilar. Saves the best till last.
  • 12 m. Stora sprickan I hörnet längst till vänster bakom bautablocket.
Centralväggen 3 / 8
  • 12 m. Stora sprickan I hörnet längst till vänster bakom bautablocket.
  • 10 m. Skiffersva 1,5 m till höger om Craig’s Crack. Nya bultar 2008(?). Delar firningsankare med Powerslave.
  • 10 m. Den branta bultade arêten 3 m till höger om Craig’s Crack.
Centralväggen 4 / 8
  • 10 m. Den branta bultade arêten 3 m till höger om Craig’s Crack.
  • 12 m. Den tydliga laybacksprickan 3 m till höger om Powerslave. Den här utstegsvarianten följer vänstra sprickan till firningsankaret för Powerslave.
  • 12 m. Den lite lättare utstegsvarianten. Gå till höger på hyllan, korsa Mehkong, och fortsätt upp i sprickan.
  • 12 m. Något krystad andra hälft. Börja 1 m till höger om Orange Mekanik. Följ bultlinjen uppför svaet och vidare mitt emellan de två alternativa utstegen till Orange Mekanik.
  • 15 m. Hörnsprickan 2 m till vänster om Dick. Upp genom det lilla taket. Följer sedan den tunna sprickan vidare förbi bultarna till toppen.
Centralväggen 5 / 8
  • 14 m. Klättra första delen av Dick. Följ sedan arêten hela vägen till toppen.
  • 18 m. Den lilla sprickan 1 m till vänster om stora arêten. Klättra upp runt hörnet och sedan vidare via sprickan i övre väggen.
  • 14 m. Följer arêten hela vägen från marken.
Centralväggen 6 / 8
  • Följ den diagonala sprickan hela vägen från taket i grottan och avsluta i Stora klöften. Myten säger att det går att fortsätta bortanför hyllan på Stora klöften, under taket och avsluta i K2.
  • 7 m. Insteg vid stora grottan. Den vänstra av de två lederna ovanför grottan.
  • 14 m. Den högra av de två lederna ovanför grottan. Som Axa men hela vägen till toppen.
  • 12 m. Den vänstra av de tre lederna på väggen till vänster om Stora klöften.
  • 12 m. Mitterst av de tre lederna på väggen till vänster om Stora klöften. Startar i det lilla diedret. Kan nog upplevas som något svårsäkrad.
  • Rakt upp till första bulten på tunna vassa grepp och steg.
  • 12 m. Starta i Stora klöften och ta vänster ut till det hängande lilla flaket vid nedersta bulten. Följ sprickorna och bultarna 2 m vänster om Stora klöften hela vägen till toppen.
  • 12 m. Tydliga diedern och spricksystemet. Äldsta leden på klippan. Numera ganska hård och ihållande för sin grad efter att vissa grepp har rasat ner.
  • Hård :-). Börja längst in i grottan och följ taksprickan ut till instegsdiedret på Äss i armen. Är du riktigt hård så har du naturligtvis rackat på innan klättringen påbörjats, och fortsätter upp i någon av lederna upp till toppen av klippan. ;-)
Centralväggen 7 / 8
  • 10 m. Samma start som Clownerna på berget men med dragning åt vänster mellan Stora klöften och taket. Ta med någon kil för mittenpartiet.
  • 10 m. Börja vid svaet ovanför blocket till höger om Stora klöften. Klättra uppför svaet och vidare genom taket till toppen. Ta med en stor kil för utsteget.
  • 10 m. Börja 3 m till höger om Clownerna på berget. Klättra upp till taket, traversera sedan till vänster och upp till firningsankaret.
  • 10 m. Börja som för Hallick, sedan rakt upp till firningsankaret.
  • 8 m. Börja 2 m till höger om Hallick. Använd trädet som firningsankare.
  • 7 m. Breda sprickan/skorstenen till höger om Lilltorsken.
Centralväggen 8 / 8

There are 2 routes that have not yet been drawn on a topo image. See full list of routes from Centralväggen .